Wednesday, September 28, 2016

BERSATU

Bersatu
(For English Read Below)
1 Walaupun Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dilarang mengguna perkataan “Bersatu” saya ingin menekankan “Bersatu” adalah teras perjuangan seluruh rakyat Malaysia.
2 “Bersatu” bukannya perihal Tun Dr Mahathir atau Tan Sri Muhyiddin Yassin yang hanya mengemudi bahtera “Bersatu”.
3 Perjuangan untuk “Bersatu” merupakan suatu landasan bagi semua parti-parti pembangkang supaya bersatu padu bagi mencari persepakatan, penyelesaian dan memimpin negara ini.
4 “Bersatu” menyediakan suatu landasan bagi pihak berhaluan tengah, terutamanya bagi mereka yang tidak bersekutu supaya bersatu padu bagi membina semula negara
5 Pernyataan peribadi saya bagi khalayak ramai masih tidak berubah sejak dahulu - untuk maju ke hadapan, rakyat Malaysia perlu saling memahami antara satu sama lain.
6 Di waktu ini, rakyat Malaysia sudah hilang keupayaan untuk saling memahami antara satu sama lain.
7 Contohnya, apabila saya menyentuh perihal “Maruah Melayu”, ada yang percaya bahawa saya mempromosi isu ini secara eksklusif untuk Masyarakat Melayu sahaja. Ini tidak betul.
8 Maruah Melayu adalah sistem peradaban dan budaya masyarakat Melayu. Ia adalah ibarat budaya Bushido cuma bagi Melayu. Jika kita tidak tahu keperincian adat resan dan budaya kita sendiri, Malaysia tidak mungkin dapat mengarah kepada masyarakat yang serba inklusif.
9 Budaya berteraskan “Maruah Melayu” menyarankan kemasyarakatan yang inklusif dan bukan ibarat katak bawah tempurung.
10 Politik di Malaysia di waktu ini menjelekkan dan menjijikkan, serta berlagak cauvinis. Kita berpeluang untuk mengubah keadaan ini.
11 Saya sendiri menyertai PPBM kerana terdapat suatu vakum di dalam arena politik tanahair bagi membincangkan isu-isu politik secara matang. Malah sejak sebelum tertubuhnya PPBM lagi, saya memang menyarankan penerapan nilai nilai supaya “Bersatu”.
12 Di dalam konteks inilah, lebih penting bagi negara ini menuju suatu evolusi politik.
13 Saya menyaksikan negara ini dirantai dan digugat oleh kerana bahtera yang hamper tenggelan ditelan arus politik yang tidak bermoral. Semata-mata kerana kerenah pemimpin-pemimpin di puncak gunung.
14 Saya menyeru kepada semua, supaya tidak mengambil peduli nama keluarga saya. Sebaliknya, nilailah saya berdasarkan perwatakan dan peribadi saya, serta tindak-tanduk saya sendiri sebagai pemimpin.
15 Saya tak sampai hati kalau hidup bermewah tapi rakyat di Malaysia semakin mundur dan hidup melarat.
16 Inilah warisan saya - Jaga hati kebajikan rakyat.
17 Kita mesti mendengar pendapat dan rintihan semua pihak. Kita perlu berbalik kepada adat resam dan budaya kita yang selama ini mendokong nilai-nilai keadilan dan kesaksamaan bagi semua, agar negara tercinta ini dapat menuju sebuah peradaban yang maju.
18 Rakyat adalah tenaga penggerak yang mampu mengemudikan bahtera yang “Bersatu” ini.
19 Marilah kita meggunakan peluang ini supaya dapat benar benar “Bersatu”.
20 Kemerdekaan Minda Melayu secara khususnya dan rakyat Malaysia secara amnya, dari belenggu Ketuanan Melayu satu-satunya jalan yang akan mebenarkan kita supaya mencari jalan penyelesaian yang berkekalan bagi memperkasakan ekonomi, pendidikan dan generasi muda negara ini.
21 Hanya dengam kita “Bersatu” dapat kita kembalikan aturan undang undang (rule of law), kerana undang undanglah penentu peradaban sesebuah masyarakat. Penjenayah, penyamun dan lanun tidak berminat dengan keadilan dan kesaksamaan. Mereka hanya berminat untuk mengisi poket mereka sendiri.
22 “Bersatu” merupakan titik tolak untuk maju ke hadapan. “Berpadu” dengan berpandukan nilai nilai budaya dan adat kita.
23 Bersatu ialah mendokong aturan undang undang.
24 Bersatu adalah pertanggungjawap. Tanggungjawap bukan sahaja untuk diri kita sendiri dan untuk seluruh masyarakat Malaysia.
25 Rukun Negara kita sendiri menyarankan supaya “Bersatu". Inilah azimat kita.
26 Bersatu adalah keyakinan. Keyakinan untuk diri kita sendiri. Keyakinan akan satu satu sama lain. Keyakinan dalam mencari penyelesaian terbaik supaya negara ini maju. Keyakinan dalam keinginan untuk membentuk Kerajaan baru.
Bersatu, Beramanah, Bermaruah
--------------------------------------------------------------------------------
1 Although Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) is not officially allowed to use the word “Bersatu”, that being said the word “Bersatu” is our national cause.
2 “Bersatu” is not about Tun Mahathir, Tan Sri Muhyiddin for they are merely the Generals for the cause.
3 The cause of “Bersatu” is a platform for the other parties of the Opposition block to unite in order for a consensus, construct and lead the nation.
4 “Bersatu” provides a real centrist platform, especially for the neutrals to come together to rebuild the nation.
5 My personal messages for the masses have always been consistent. To move forward as a nation requires EVERYBODY to firstly understand each other.
6 At this point of time, Malaysians have lost the ability to understand each other.
7 For example, when I speak of Maruah Melayu, some believe that I am promoting exclusivity for and amongst the Malays. This is not so.
8 Maruah Melayu is merely our value system, our so called Bushido. If we do not know our values, or discard it, one can forget that Malaysia can aim for an inclusive society.
9 Maruah Melayu preaches inclusivity and teaches us to not live in silos.
10 Malaysian Politics reeks of a foul stench and portrays itself to be chauvinistic. We have a chance to change it.
11 The void of having a mature platform within the Malaysian political sphere is why I joined PPBM. Prior to its inception and approval, I have promoted the values of “Bersatu”.
12 An evolution for the nation is evermore pertinent.
13 I am witnessing a nation that is shackled and threatened due to a ship that has tipped its scale and lost its own moral compass. This is because of the monkey business at the top of the leadership chain.
14 I plead to all, do not view me as a grandson of a famous leader. Whilst I hold dearly the values of my famous ancestors, judge me for me and via my actions.
15 I cannot stand to sit comfortable within the confines of my own home, when what I see before me are the people of Malaysia shackled and crying for a just leadership.
16 This is my heritage. Look after the welfare of the people.
17 We must listen to everyone. We must use our values to justly fight for the nation to finally move as one.
18 The people are the fuel that can energise the Bersatu engine to drive this nation forward.
19 Let us use this chance to finally become “Bersatu”.
20 The emancipation of the Malay Mind and the people of Malaysia will allow us to work towards a sustainable solution for our nation’s economy, education and our youth.
21 Together, we can bring back the rule of law, for laws is what separates us from the beast. The criminal is not interested in what is just. He only wishes to line his own pocket.
22 Bersatu is to move forward. Together, by following our value systems.
23 Bersatu is to uphold the rule of law.
24 Bersatu is Responsibility. Responsibility for not only ourselves, but to one another.
25 The Rukun Negara itself is Bersatu. This is our Beacon.
26 Bersatu is Confidence. Confidence in ourselves. Confidence with one another. Confidence in finding the correct formula to bring this nation forth. Confidence in wanting to be the new Government.


post by 
Tariq Ismail

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...